dinsdag 8 augustus 2017

Mijmering 80 Zelf gebakken GROEN brood en Engelen........

Beste mensen,

Engelen werken in de schaduw
en ze verrichten wonderen...
Ik kwam vandaag vele engelen  tegen
digitaal en ze raakten me heel intens....

Annemiek.

80 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Van louter blijheid dat de actie PAPPA EN DE BOYS is geslaagd, heb ik een groen brood uitgevonden. Ik ben zo blij en vooral dankbaar dat zovelen mee hielpen en dan moet je iets gekker dan gek doen. Het resultaat wil ik graag met jullie delen.......
 
Ingrediënten:
Pond groente smurrie zie recept
snuf zout
16 eetlepels zonnebloemolie
8 eetlepels melk
2 eieren
2 zakjes bakpoeder
ongeveer 600 gram of meer bloem
 
Werkwijze: De oven voorverwarmen op 200 graden.
Omdat ik een brood wilde bakken en er geen kwark was zou ik yoghurt voor mijn bekende recept kunnen nemen. Een gevuld brood moest het worden....of zo. Ik zag dat de snijbiet vannacht stiekem weer tien cm was gegroeid. Daar kan je met de schaar bij blijven staan. Er was ook nog een veel teveel uit de kluiten gewassen courget. Als je pompoenbrood kan bakken, kan je ook courgetbrood bakken dacht ik zo... Wat courget gemalen in de moulinex maar brrrrr veel te hard........
 
De snijbiet werd gewassen en in grove stukken geknipt en gemalen. Mooie groene smurrie die wat substantie betreft leek op kwark... De tuin werd kaal geplukt en de snijbiet gemalen tot 500 gram. Alle ingrediënten m.u.v. de bloem werden in de deeg/kom gemengd met de grote garde. Daarna ongeveer de helft van de bloem toevoegen en kneden. Steeds bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen.....Het deeg in broodvorm rollen en op een bakplaat leggen. Ik heb het deeg met losgeklopt ei ingesmeerd en bestrooit met sesamzaad. Even aandrukken en met een schaar inknipjes maken op de rug van het brood.
 
Brood in de oven bakken in ongeveer 55 minuut. Kan ook langer zijn. Als je op het brood klopt moet het hol klinken...dan is het gaar. Omdat ik niet kon wachten en het brood warm heb gesneden lijkt het of het niet gaar is maar dat zul je morgen wel zien als het brood afgekoeld is.
Als je groen brood kan bakken kan je ook wortels raspen en mengen met de kwark. Oranje gespikkeld brood denk ik wel..... Geraspte biet zou dat rood brood worden? Brrr dat gaat te ver.
 
In ieder geval is groen brood uitermate geschikt als stevige borrelhapjes of voor  een aangeklede lunch. Wat een vrolijkheid... De sneetjes besmeren met roomboter en beleggen met reepjes kaas. Tomaatje erop en toefjes tomatenketchup waar peterselie op geplakt zit. De boterham in reepjes snijden en de reepjes op een taartschaal op voet is een beeldje voor de lunch waar je hoge ogen mee gooit.
 
natuurlijk moest ik weer doorslaan en chiogga op groen brood als een vlinder beleggen. Zag er niet uit en was zwaar over de top. Toen ik tomatenketchup puntjes erop deed was het helemaal kermis maar wel lekker.........
 
Mijn leventje,....
wat een geweldige reactie op mijn vraag om hulp........voor PAPPA EN DE BOYS. We hebben natuurlijk een bedrag in ons hoofd en enkele lezers hebben me een idee gegeven hoeveel de sta plek voor een volwassene en twee kinderen kost...op een camping. Dat maal 14 dagen en uitstapjes en benzine voor de reis ernaar toe. Want uitstapjes horen erbij en ik zie de kinderen al stuiteren van geluk.
Vooral dat drukke mannetje die zijn energie eens kwijt kan. Gisteren heb ik bij Decathlon nog een campingpannetje meegekregen met een deukje maar daar smaakt het eten ook uit. Pappa heeft bandjes gerepareerd van die maskertjes waar je mee onder water kan ademen. Ook zomaar gekregen omdat er iets met de bandjes niet klopte. Luchtbedden kan je plakken als een fietsbinnenband als ze lek zijn waar die matrasjes weer op kunnen en pappa paste een stel onpaar sportschoenen want wie ziet het verschil tussen 43 en 43.5. Ze waren net te klein en we zoeken nog even verder.... Het bedrag dat we meegeven is tussen de 450 en 500 euro. ik weet dat het veel is maar misschien kan hij nu net met die boys iets doen wat er nooit inzat. Pretparkje of zo en die staplek loopt op natuurlijk. Gewoon even vergeten hoe ellendig het leven al zolang is.... en kinderen hebben daar niet om gevraagd.... In ieder geval wil ik iedereen die mee hielp bedanken met een digitale omhelzing en warme gevoelens van dit ontzettend dankbare mens..... Wordt vervolgd........
 
Annemiek.