zaterdag 12 augustus 2017

Mijmering 81 Met eeltkop graveren, buitenhuis voor Floor, tipjes en papa en de boys...


Beste mensen,

We zeggen DANKJEWEL
voor de stroom van liefde die door onze handen gaat....
Geschonken door hen die mee leefden...

Annemiek



81 Consumindermijmering 2017.

 
Tip.
Van een lieve mevrouw die meeleeft en meedenkt heb ik een elektrisch voetverzorging setje gekregen van het merk Carmen. Zomaar opgestuurd en eenmaal gebruikt. Het was even oefenen en ik zal er nog handiger in worden neem ik aan. Met de verlengkabel erbij kon ik moeiteloos... de zaadcourgette graveren. Met de kop om eelt van voeten te verwijderen ging het prima. Natuurlijk verslijten die koppen ook.... maar langzaam als je alleen in de zomer pompoen en courget ermee graveert. Het setje kost 30,95 en een setje extra hulpstukken zoals die saffier koppen kost 18,50 euro. bij de Blokker zag ik.......Ik ben er ONTZETTEND blij mee en hartelijke dank....... Als er geen stroom bij de hand is kan ik het handsetje altijd nog gebruiken.........
De courgette blijft aan de plant om de wond tot littekenweefsel te laten groeien. Bovendien moet het zaad nog groeien en dikker worden. In september/oktober bij koudere nachten kan de courgette naar binnen. Er ligt een steen onder om geen rotplekken te krijgen....
 
Tip 2
Een nieuw buitenhuisje voor Floortje kwam in zicht toen er een tafeltje binnenkwam met vochtschade en een stukje eruit. Hoe blij kan je worden van zo’n “huisje” dat ook nog aan de zijkanten dicht is. Floortjes oude buitenverblijf van een miniset tafeltje had dat niet. Het nieuwe tafeltje werd op een glasplaat gezet op de oppottafel en kreeg een grote glasplaat bovenop die aan alle kanten oversteekt zodat de regen minder vat krijgt op boven en zijkanten van het “huisje.” Nog een glasplaatje als “veranda” en een pot blommen voor de deur zodat ze uit de wind zit. Wat zal ze genieten in haar buitenverblijf op warme droge nazomerdagen en in de herfst.... Af en toe leg ik een pluk hooi in haar mandje erbij als het bedje wat dunner wordt........
 
Tip 3
Door de regen groeit de knoflook in de pot goed. De tenen zijn uit de keuken zo in de pot gestoken en ik kan al knippen van het groen. Van elk teentje een sprietje.......uiteraard de grootste.
 
Tip 4
Het rucolazaad dat ik te laat oogstte is weer in de krat gevallen, door de stengels boven de krat te houden ( stok en touwtje) en de zaadjes zijn ontkiemd en alweer plantjes geworden. Mooie herfst oogst voor bij de snij sla... die net nog gezaaid kan worden...
 
Tip 5
Boven de schutting is indertijd een verstevigingsbuis aangebracht waar ik altijd wel iets langs laat groeien, dit jaar bolcourget.....De gele bloemen vallen op....en de bolletjes smaken heerlijk. Klimbonen kan ook of pompoen.
 
Tip 6
weet je nog die hoge bak waar ik onderin vijf aardappels pootte? In de maand april...15 cm aarde en de pootaardappels erin ( gewoon uit de zak aardappels van de markt of de super of de boer). Toen blaadjes boven de aarde uitkwamen heb ik weer een laag aarde erop gegooid en wel vijf keer herhaald tot de pot vol was en de planten met langgerekte stengels boven de pot groeiden. Als het goed is zit de pot van onder tot boven vol aardappels.  Vandaag heb ik wat aardappels af gevoeld met een vinger in de grond en de piepers uitgegraven die boven de aarde dreigden te komen. Het leek wel een inwendig onderzoek bij de gynaecoloog. Ze werden heel voorzichtig losgemaakt van de wortels van de plant. De aardappels zijn niet heel groot maar toch goed aan de maat. De planten zijn wel lang gerekt maar nog steeds niet afgestorven dus groeien de aardappels nog. Schrijf maar achterin je agenda of kalender om dit volgend seizoen ook te doen.
Van de geoogste aardappels plus drie uitjes plus een bol en baby courget heb ik reifkoekjes gemaakt voor de mannen die mijn eethoek hebben opgehaald en de "nieuwe" gebracht. De groente en aardappels werden goed gewassen met regenwater en daarna met drinkwater afgespoeld en met schil geraspt. De uien werden gesnipperd en het hele mengsel gemengd met wat havermout, restje volkorenmeel, beetje bloem en peper/zout tot een aaneenhangende massa. Alleen bloem kan natuurlijk ook. Ik wilde wat restjes opmaken... In de wok in wat zonnebloemolie in platgedrukte hoopjes bakken, even op hoog gas om ze dicht te schroeien en daarna direct op laag gas gaar sudderen en keren als ze bruin zijn.
Voor wat hoort wat en de mannen waren aangenaam verrast. Ik schonk tijd en aandacht en in geld kostte deze lunch 20 cent of zo voor het gas en de olie voor drie personen. Een pot koffie erbij en helemaal goed al die gezelligheid en plagerijtjes over schillen eten en zo.......
 
Tip 7
Een matras molton met kapotte hoeken werd in drie geknipt en werden zalige grote dweilen die om de grote vloertrekker passen. Mooi bij regendagen als nu...om de vloer even bij te dweilen met het laatste afwas sop........
 
Mijn leventje...
Van Ietje uit Elsloo kreeg ik een eethoek die weer een maatje kleiner is dan de mijne. Petra ( een vriendin) die in Elsloo werkt heeft hem in haar auto meegenomen. ( maak ik nog goed) Mijn eethoek gaat naar een crisis gezin met kinderen die een grotere tafel nodig hebben. Iedereen gelukkig.........Weer meer ruimte in mijn huis zodat ik met de elektrische bureaustoel gemakkelijk langs de kasten kan als mijn benen niet meer willen. Op de nieuwe eetkamer stoelen zijn krasjes van ( ik neem aan) jeans ijzerwerk. Een beetje olie op een doekje op de krassen wrijven en de krasjes zijn al veel minder zichtbaar.
 
Even wat nieuws van Pappa en de boys. Op vakantieveiling kon een vriendin een stacaravan reserveren voor komende weken voor minder dan het bedrag van staplaats voor de tent. Gezien het mindere weer komende week wel een goede beslissing en kan de tent gebruikt worden in de herfstvakantie. We schuiven en zoeken en reserveren.....
De echtgenoot van een collega coördinatie van ons Consuminderhuis besteld alles op internet, inclusief de entreebewijzen van o.a. fantasialand voor een tweede gezin en de treinkaartjes op naam voor een derde en print ze uit....... Voor verschillende gezinnen met kinderen die al tijden heel krap zitten en in de vakantie nergens naar toe kunnen. Er is meer binnen gekomen dan we dachten (onze penningmeester telt nog) en we gaan door met regelen en zoeken wie en waar naar toe........ Mijn team neemt een groot deel van de organisatie voor hun rekening zodat elke euro ook op de plaats komt waarvoor het is bedoeld.......Natuurlijk hoeven de

ouders geen bonnen te overleggen van de etentjes en de ijsjes en zo,  maar de grote uitgaven worden voor hen vastgelegd.
 
Er zullen beslist foto’s binnenkomen en als men wil... ook geplaatst als de ouders dat goedkeuren........Later weer meer.....
 
Een blije Annemiek