woensdag 13 december 2017

Mijmering 124 Sterrensoep en sterren taartje.......


Beste mensen,

Al die lichtjes die we in mensen aansteken
wijzen me de weg die ik moet gaan...
Er is geen andere weg...

Annemiek.
 
124 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Pastinaaksoep op het menu en vandaag is dat een flinke soepkop maaltijdsoep. Voor de Kerst volstaat een klein soepkopje of de soep wat dunner maken. Een deel van de soep van vandaag gaat de vriezer in voor die dag.......
 
Ingrediënten:
een stel pastinaken
2 aardappels
eetlepel kerriepoeder
3 groentebouillonblokken
beetje boter
scheutje olijfolie
2 tenen knoflook
2 uien
scheutje slagroom of koksroom of koffiemelk.
 
Werkwijze:
De pastinaken met de dunschiller van schil ontdoen, wassen en de ui snipperen. De ui aanfruiten in iets olijfolie en al een beetje lichtbruin de gesnipperde tenen knoflook toevoegen en het klontje boter. De kerriepoeder toevoegen en mee fruiten. De smaak van de kerriepoeder komt nu goed vrij. Afblussen met een liter water en de bouillonblokken. De pastinaken in stukken snijden en in de soep. De aardappels schillen, wassen en in stukken bij de soep. De tijdklok op 20 minuut zetten en de soep op klein gas garen. De blender erdoor en misschien wat water tot de juiste dikte. De soep weer aan de kook brengen en proeven....... Misschien wat peper erbij? Tot slot de room door de soep roeren.... In de soepkop een Kerstster van bladerdeeg........
 
Tip 2
Zie mijmering 123 van gisteren maakte ik van de restjes bladerdeeg een bodempje waar we een taartje van maken.
Eerst maar een klein deel van een halve liter melk mengen met 33 gram custard en 30 gram suiker in een kommetje. De rest van de halve liter melk aan de kook brengen en het papje melk/ custard/suiker in de kokende melk en flink roeren met de garde. Zet het gas laag als de bobbels op de custard komen en blijf roeren tot het dikt. Gas uit en naar buiten die pan in een plasje regen of zo..... Wel af en toe roeren zodat geen vel erop komt.
 
Een pakje slagroom stijf kloppen en een derde daarvan mengen met de custard. De custard op het bodempje smeren.  Daarop fruit en dat kan van alles zijn zoals:
diepvries rood fruit, ( te koop bij de super)
of klein potje kersen waarvan je het sap met aardappelzetmeel bindt.
 
Ik nam een bewaard potje bramengelei van eigen oogst dat voorzichtig in het midden op de custard/room werd gelepeld. Daarop de rest van de slagroom en dat kan met een lepel omdat over het hele taartje geroosterde amandelschaafsel werd gestrooid.... Hoeraaa... we hebben van hetzelfde deeg Kersthartjes weet je nog? Is het geen plaatje je taartje?
Nu eerst maar in de koelkast tot morgen want het moet intrekken. De bladerdeeg wordt zacht door de roomcustard en de custard wat stijver zodat het niet meer wegloopt.
Dat kwam omdat trutje ongeduld weer niet wachten kon tot de custard door en door koud was..... Inmiddels is het taartje in de koeling in de gewenste vorm zag ik en blijft tot morgen staan.
Dan zal ik het taartje vierendelen en drie vierde invriezen. Een vierde voor nu en drie vierde voor zonnewende of zo.....of oudjaar........
 
Mijn leventje...
Natuurlijk heeft niet iedereen pastinaak in de tuin en koop ze maar niet want ze zijn onbetaalbaar en slappe janussen. Misschien kan je aspergesoep maken van asperges uit de vriezer die nog op moeten http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/2017/11/mijmering-117-romige-gebonden-soep.html of champignonsoep http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/2017/11/mijmering-119-van-champignonragout-naar.html en maak je die van te voren inclusief de ragout. Alles in de vriezer en alle tijd tijdens feestdagen....

Ik heb twee kleine torentjes voor het raam gezet met lichtjes. Die zet ik aan als het donker wordt. Ik zie ze niet want de overgordijnen zijn dicht. Gerda zoekt altijd wat van die zooi op om op mijn vensterbank te zetten zodat ik geen vragen krijg waarom ik geen kerstboom en meer van dat gedoe in huis heb. Die torentjes blijven tot nieuwjaarsdag staan en gaan ze steevast naar het consuminderhuis. Weg ermee om vervolgens het jaar erop weer door Gerda van zoiets te worden voorzien. Tja... waar zijn die van vorig jaar gebleven? Mijn huis is rust met alleen de twee kerststukken die ik zelf maakte en dat is genoeg. Ik vier geen Kerst en de lichtjes zijn de mensen die we kunnen helpen met wat zorgen verlichten in deze donkere dagen van december. Vandaag had ik een begeleidster van een wat zwakkere mevrouw aan de telefoon en hebben we overleg gepleegd. Het pakje van de mevrouw wordt gedoceerd gegeven zodat ze tot in het nieuwe jaar wat heeft want ze wordt zo graag aardig gevonden. Met alle gevolgen van dien....
Daar houden we rekening mee..... We leveren meer dan ooit maatwerk en ik toets en denk door en weet en sla op... in mijn hoofd. We overleggen de vaste kern en ikke....
We oordelen niet als iemand een dip maakte en weer in het moeras zakte want we zijn allemaal mensen en we willen geen beste stuurlui zijn die aan de wal staan....( weet je nog Kerstverhaal vier) We reiken een hand en gaan naast die mevrouw/meneer staan zonder oordeel en hopen dat het weer een leermoment was... Het leven gaat in curves en nooit stijl omhoog maar wel stijl omlaag heb ik gemerkt.... Laten we een grote kring maken hand in hand over de aarde heen en de zwakkere onder ons overeind houden.....
 
Annemiek